14.12

Aamuyöllä klo 3 vanhempani tulivat meille ja lähdettiin isä, minä ja Tume ajamaan kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kone lähti kohti Malagaa klo 6 ja perillä olimme paikallista-aikaa suurinpiirtein 10.25, kun olimme saaneet laukut, suunnattiin sateiseen ulkoilmaan(Malagassa satoi siis vettä ja oli harmaata) josta löytyi bussi, jolla pääsemme hotelliin. Mannerespanjassahan kello on tunnin perässä, mitä täällä suomessa.

Sitten käytiin Torremolinoksen kiertoajelulla, jossa opas piipitti jotain ja katselimme ja kuuntelimme korvat höröllä mitä tarjolla on ja sitten tultuamme sieltä haettiin tallelokero, että arvokkaimmat jutut pysyvät tallella. Siinähän tuo ensimmäinen päivä menikin, kun katseli hiukan ympärilleen sen kiertoajelun jälkeen ja sitten nukkumaan, kun ei paljon tullut suomessa nukuttua, eikä myöskään koneessa, kun se suhisee.. =) Hotelli oli kylmä ja sängyt kovia(mitä sitä on tottunut omaan pehmeeseen jenkkiin). Semmonen pieni ja vaatimaton huoneistohotelli, jossa oli pari keittolevyä, pesuallas ja kahvinkeitin, eli pysty pientä kokkailemaan siinä.

15.12

Oli sitten mukavan lämmintä, kun aamulla heräsi, siellä jopa tarkeni t-paidassa, noh espanjalaiset ei mutta suomalaiset ja muut turistit veti siellä sortseissa ja t-paidalla.. kävi kyl mielessä, että joskos kävis tänään uimassa, mutta ei sitten menty koska aateltiin, että kyllä tässä on vielä aikaa.. olikin sitten niin kylmää ettei uikkaria tehnyt mieli edes kaivaa esille.. Lähdettiin kävelemään rantakatua ja kävästiin katsomassa kaloja ym meren eläviä Sealife:ssa ja Tumelle joku äijä tuli puhumään, että lähetään jollain paatilla merelle kattoo delfiinejä.. no eipä niitä näkynyt siellä, olivat tylsiä otuksia tällä kertaa.. Meijän oli tarkoitus mennä vain Lidliin, mutta poikettiin sitten vähän muuan kautta, mutta kyllähän sinnekin sitten lopulta päästiin.
Illalla lähdettiin kävelemään sitten toiseen suuntaan mitä päivällä, eli keskustaan päin ja aateltiin jos löydetään se yks suomalaisten omistama Finn-Pu, joka kartassamme on merkitty siihen ja siihen kohtaan ja löytyihän se. Syötiin siellä muutamaan otteeseen, koska ruokalistasta ymmärsi mitä siinä lukee ja tiesi mitä sulle tuodaan!! Vaikka minusta se ruoka ei nyt ollut kovinkaan kaksista. Lauantaina siellä tuli istuttua aikasta myöhään.. Noilla espajalaisilla tuo viinan laitto on aika runsasta, vodkaa lasiin puolet ja sitten vaan kokis yms väriä antamaan.. =) tupakkia saa polttaa missä vaan, mutta röökin saanti on hankalampaa, koska sitä ei saa tavis kaupoista ollenkaan, vaan automaateista ja tupakkakaupoista tai kioskeista.

16.12

Nukuttiin vaan ja loikoiltiin melkolailla koko päivä, kun väsytti varmaan kun oli tullut eilen ja muutenkin käveltya normaalia enemmän mihin oli tottunut.. Illalla käytiin Finn-pubissa taas ihmettelemässä, siellä oli muuten tietokone ja sitä tuli räpläsin välillä, että tiesi mitä tapahtuu täälläkin päin..

17.12

Olikin sitten vähän aikaisempi herätys, kun eilen ei jaksanut herää niin sitten tänään, kun alkoi olla viimeinen mahdollisuus osallistua retkille, koska tiistaina ei ollut hotellitapaamista ja sitten sunnuntaina nukutti ja se meni ohitse. 9.45 oli tuo tapaaminen ja retkelle oli määrä ilmoittautua viimeistään ennen klo 12 edellisenä päviänä ja eka retki olikin jo sitten keskiviikkona, joten tiistaina ilmoittautuminen olisi ollut hankalaa jo.. ilmoittauduttiin Ruteen ja Gibraltarille. Hotellitapaamiselta suunnistettiin pääkadulle jos vaikka saisi taksin ja lähdettiin krokotiilipuistoon katsomaan krokotiilejä.
Espanjassa on talvi nyt ja korkotilit olivat sisällä eikä ulkona. MEille kerrottiin kaikkea krokoista ja niiden elämästä ja kertomisen jälkeen sain sitten pitää vuoden ikäistä krokotiiliä käsissä, sen suu oli tukittu, ettei se pääse pureksimään. Vanhin ja isoin krokotiili on Big Daddy joka painoi noin 800 kiloa ja oli jotain 80 vuotias.
Tämä päivä oli helvatin sateinen, aamusta heti vettä satoi melkein kaatamalla koko päivän. Keskustaan lähdettiin käppäilemään viiden maissa vähän tutkimaan mitäs löytyy ostoskatu San Miguelilta ja muutenkin katseltiin pyörittiin ja ihmeteltiin mitä siinä on, kun sen Torren "kuuluisa" ostoskatu näin joulun aikaan ainakin ja siinä on suht kallistakin. Sieltä mun mukaan tarttui käsilaukku, sellainen joka on farkusta tehty ja siinä oli kullalla koristeltu sitä.. Megee!!
Sittenpä suunnistettiin jo Finn-pubiin, kun ei jaksanut ees taas sompaa hotellin ja keskustan väliä, kun matkaa kuitenkin oli sellaiset pari kilsaa.. Finn-pubissa katseltiin uunoa ja illalla siellä alkoi karaoke ja se veti aika paljon suomalaisia laulamaan.. laulut loppui lyhyeen(tai no oli kello jotai 2 yöl, mut monet puhu, et siel on laulettu ysiin aamulla), koska isäntäpariskunta riintaantui ja alkoi sitten siinä jotain "tappeleen" ja he katsoivat parhaaksi lopettaa karaoken ja myynnin siltä illalta =( ei siinä sitten auttanut muu kun lähtee hotelliin ja vettä satoi taivaan täydeltä. Meillä oli kiva ylläri meidän kadulla, jossa hotelli sijaitsi, sillä siellä oli satanut päivän ja yön aikana niin paljon vettä, etteivät kaivot oikein vetäneet, niin melkeinpä polviaan myöden sai kahlaa vedessä, että pääsi kuivaan.. Muut paikalliset sanoivatkin, että nyt on ollut tavallista kylmempää ja kylmää on luvassa, et kai siel oli sit vaan oikein kylmä viikko talvesta,. mutta näkipä Tume palmun! =)

18.12

Maattiin vaan ja laitoin muuten eilen ekan korttisatsin postiin eilen. 12 maissa lähdettiin sitten Miguelille shoppaamaan tuliaisia, sieltä löytyi magneetteja, tennari, jossa oli kello ja sitten taskulamppu, jossa oli sytkäri.. Myös jalkapallo pullossa brandya oli pakko ostaa sellaisia pari..

19.12

Käytiin retkellä Rute:ssa, se on pieni kylä vuoristossa päin hiukan sisämaahan mentäessä. Kylä herää henkiin aina joulun alla. Ihan ekaksi kylään tultua käytiin aasifarmilla, jossa mies pelasti kodittomia ja hylättyjä aaseja, niitä se hoisi ja ruokki. Mies kertoi, että oin pari viikkoa sitten sinne oli tullut aasi jalat kahleissa ja oikein huonossa kunnossa ja se oli vanha, joten se nyt sitten pääsi viettämään eläkepäiviään farmille. Farmilta lähdettin käymään anismuseossa ja maistelemaan anisliköörejä alkoholittomia sekä alkoholillsia.. Museossa kerrottiin paikallisen anisviinan ja liköörien valmistuksesta. Ruten tuotteet ovat espanjalaisille kuuluisia. Rutessa tehdään myös paljon jouluisia kakkuja ja sukalita ja espanjalainen ostaa joulupäytäänsä plajon erilasia herkkuja, mitä enmepi sen parempi. Eräälle suklaa/kakkutehtaalle ihmiset pääsivätkin katsomaan miten leivonnaisten ja suklaiden valmistaminen sujuu, siinä oli sitten kylkiäisenä valmistettu suklaasta prinsessa, joka on joku espanjassa hallitseva tai jotain.. prinsessaan oli käytetty suklaata 500 kiloa.. oli ihan aidon ihmisen oloinen ja kokoinen.
Sittenhän Ruten tämä tehdas on kuuluisa siitä, että ne tekevät joka vuosi suklaasta seimen, tämän vuoden seimeen oli käytetty suklaata 1400 kiloa, esillä oli myös viime vuoden seimi, nää pyrkii joka vuosi tekemään aina vaan isomman, että joskus pääsis Guinnesin ennätysten kirjaan. Seimi ei siis meinaa pelkkää kehtoa, jossa Jeesus makoili, vaan sitä koko kaupunkia, jossa itämaantietäjät hääräilivät. Sitten lähdettiin palailemaan takasin rannikolle päin..

20.12

olikin aikanen herätys taas ja lähdettiin sitten kohti Gibraltaria noin puoli 7 aamulla. Gibraltarin rajamailla olimme noin puoli 9 aikaan ja jonkun aikaa jouduimme odottamaan vuoroamme että pääsemme rajan yli. poliisit tuli meidän passeja kurkkimaan, että olemme tarvetulleita maahan.. Sitten kun päästiin Gibraltarille sisälle meidät laitettiin minibusseihin ja sitten lähdettiin katselemaan tippukivia luolia ja magottiapinoita, ylös vuoristoon. Sitten jos ei olis ollu niin harmaa ja kylmä ilma olis nähnyt marokon puolelle, mutta ei näkynyt kunnolla minnekään, hyvä jos pari metriä eteensä näki, kun katseli niillä näköala paikoilla alas. Kun kierros oli loppunut meidät jätettiin little-Benin aukiolle ja siinä sai sitten jonkun aikaa tehdä ostoksia ja ihmetellä ja katsella.. mä löysinkin sieltä sitten nilkoihin asti pitkän nahkatakin ja maksoi vain 30€, että tuskinpa on aito. ei se kyö nyt kovin mulle mahukaan, mun tuo masu on suhteellisen iso jo..
Kun lähdettiin ajelemaan pois sieltä niin siellä alkoi ripsii vettä aika kunnolla.. Röökii ostettiin kanssa sieltä koska siellä oli verovapaata ja kartsa makso 15 euroo ku espnajas jotai 25, että tuli säästettyy ainakin 20 sen suhteen, no sitten tullissa piti kävellä vielä läpi ostosten kanssa.. eipä noita yllä vaan kiinnostanut yhtään mitä sulla oli siellä pusseissa.. Minibussikuskit sanoi,että tuolla oli tuullut jo muutaman päivän ja sinne oli odotettavissa myrskyä.. taidettiin just päästä pois sen alta.

Takas päin tultaessa käytiin Marbellan huvipursisatamassa.. olisihan sellanen ihan jees jos olis sellanen luksus-paatti..

21.12

oltiin ajoissa aamulla liikkeellä, koska kotia tahtoi jo kovasti päästä. kyöjet olivat melkein mustelmissa kovan sängyn myötä ja kaipasi omaa jenkkiä jo kovasti. elikäs puoli 9 oli tarkoitus bussin tulla hakemaan meitä taas, että lähdemme lentokentälle ja kotia kohti. Lentokentällä käytiin taas kaikenmaailman tarkastukset läpi ja olipas säädetty herkille turvahälyttimet, koska jopa mun housut huusivat, kun niissä oli metallisoljet ja nappeja, eli siis lappihaalarit, joten hyvä ettei tarvinnut housuja ottaa pois, en olis kyl alkanut strippaa siellä. :P

Meidän oli tarkoitua olla suomessa 16.00 mutta laskeuduttiin vast a16.23 koska malagan päässä oli jotain häslinkiä ja meillä oli yliääräinen matkustaja koneessa, mutta joku oli seonnut, koska malagasta lähti kaksi finnairin lentoa suomeen vastaikkaisilta porteilta ja molemmat alkoi numeroilla 21.. joten joku oli mennyt sekaisin, kun kuulin, jonkun sanovan, että mö katsoin vain, että 21.. ja sillee,, eli hän olis iis tullut väärään koneeseen, toinen kone ei voinut kai lähteä ennen kun asia selvitetty, mutta suomeen oltiin menossa niin kait se tyyppi sitten jäi meidän koneeseen, kun oli samaan osoitteeseen molemmat koneet menossa.. =P suomen kentällä oltiin 16.23 ja sitten me laskeuduttiin jonnekin hevon pyllyyn, josta jouduttiin bussilla tulemaan takas sinne tuloaulaan, josta saa laukut halea, ja niissäkin kesti ainakin tuntu kun ne alkoi rullaa sieltä hihnalta.. päästiin sieltä pois niin veljeni oli vastassa meitä kentällä ja ja kun pääsi kotiin niin siellä äitini oli laittanut meille kunnon suomalaista kotiruokaa.. oli niin kivaa taas olla kotona ja katsoa mitä kaikkea posti olikaan tuonut..

Espanjalaisillahan on ainakin kaksi uskomusta joulusta.. on tämä, jota mekin uskomme, ettät tuodaan joulukuusi sisälle ja saadaan katsoa lahjoja jouluaattona ja silloin kyllä kaikilla alkaa joulunvietto, elikäs kutsutaan koko suku koolle ja syödään hyvin yömyöhään..

toinen tapa on se sitten, että lapset saavat katsoa lahjoja vasta loppiaisena, joilloin itamaantietäjät tuo nuo lahjat. uusi vuosi juhlitaan ja riuhutaan aamuun asti..